A magyar munkaerőpiac napjainkban egyre gyorsabb és a fizetések emelkedése is folyamatos az újabb és újabb piaci szereplők belépésének köszönhetően. Egyre több cég tapasztalja, hogy pozícióit nehezebben és több idő alatt, tudja csak betölteni. Mivel a munkavállalóknak számtalan választása van a nyitott pozíciók között, a kollégák megtartása is nehezebbé válik. Ahhoz, hogy megfelelően motiválhassák a dolgozókat, a cégeknek tudniuk kell, hogy a konkurens vállalatok milyen eszközökkel teszik ugyanezt. A munkaerő bevonzási eszközök legfontosabb tényezője hazánkban a tucatnyi béren kívüli juttatás és lehetőség ellenére nagyrészt még mindig a fizetés. Ennek megfelelően mielőtt bármilyen egyéb eszközhöz nyúlunk, a bérek versenyképességét ajánlott rendeznünk. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy minél tisztábban lássuk saját helyzetünket a piacon,versenytársakhoz képest. 

Ezt a feladatot azonban mindenképpen érdemes külső szolgáltatóval elvégeztetni, mivel nekik van megfelelő rálátásuk az adott szegmens, szektor átlátásához a munkaerőpiaci megítélés szemszögéből. Egy ilyen felmérés nem csupán bérsávokat tartalmaz. 

Az adott szektor és szegmens által nyújtott standard béren kívüli juttatásokat és cafeteria-elemeket is részletes elemzésnek vetik alá. Figyelembe veszik az általánosan elérhető juttatásokat, de azt is, amit a munkavállalók preferálnak. Kiemelten vizsgálják a munkáltató számára kevesebb költséget jelentő elemeket, amelyek lényeges motivációt jelenthetnek a lehetséges jelöltek számára. Ezek gyakran nem anyagi, hanem sok esetben lélektani jelentőségűek. A béren kívüli juttatásokra különösen azért szükséges nagy hangsúlyt fektetni, mert a 2020-as év ezen a téren lényeges változásokat hoz majd, egyes elemek felül vagy alulértékelődhetnek.

Bérátlag meghatározásakor figyelni kell a munkakör pontos beazonosítására. Olyan szolgáltatt válasszunk, aki erre a szemszögre is odafigyel. A pozíciók alatt a gyakran eltérő képességeket és felelősségi köröket érthetünk, számos cég esetében tapasztalható, hogy a felelősség nem arányos két azonos megnevezésű beosztásnál, emiatt a bérek is eltérhetnek. Így a bérpiaci felmérésnek minden esetben a munkakör beazonosításával kell indítania. 

Amikor tehát szolgáltatót választunk a fenti szempontokat érdemes figyelembe venni. Azért is lényeges, mert a felmérés költsége ellenében pontos adatokat és információkat kell kapnunk, hogy megfelelő irányba változtathassunk a céges stratégiákon.