Fontos, hogy a hazatérő magyarok már kintlétük alatt igyekeznek megtalálni a megfelelő munkahelyet. Erre nem mindig a hagyományos módszereket alkalmazzák. Habár többnyire állásportálok böngészésével keresnek állást, mivel a legtöbb cég itt hirdet magas a konkurencia aránya a munkáltatók számára. Ilyenkor nyújthat segítséget az alternatív toborzási módszerek tárháza. De mit is jelent az alternatív toborzás?

  • Eltér a klasszikus adatbázisos, hirdetéses formától
  • Nem direkt egy pozíció betöltésére használjuk
  • Közösségteremtő erővel is rendelkezik
  • Lazább forma, mint a klasszikus önéletrajz alapján való megkeresés
  • Összejövetelek és események során indirekt módon történik
  • Szabadságot ad a jelölteknek – kiiktatja a prekoncepciókat
  • Más típusú információkat oszt meg a cégről – EVP (Employee Value Proposition) erősítő

Számos példa létezik a nagyvilágból ilyen kampányokra, említsünk meg néhányat a teljesség igénye nélkül:

  • Tintern – Fetch –  a Tinder társkereső alkalmazás mintájára keresett a cég gyakornokokat.
  • Snaployee – GE – megosztották a kollégák pillanatait, hogy a jelentkezők láthassák hogyan telne egy munkanapjuk ebben a cégkörnyezetben.
  • Video CV – Beliveo – A cég videós bemutatkozó anyagokat kért a jelentkezőktől CV helyett
  • Virtuális iroda-túra kérdésekkel – L’Oreal
  • Hackathon – Junction, Diversify (Spotify) – fejlesztői verseny, különböző feladatokkal és résztvevő cégekkel.
  • Road show – Amazon – klasszikus céges nap, utazó road-show keretein belül
  • Ford Days – egyetemi napokon való megjelenés

Gondolkodhatunk a L’Oreal-hoz hasonlóan open-office eseményben, akár virtuálisan, akár személyesen, ezeknek számos előnye lehet; hazai pályán megmutathatjuk milyen a céges élmény, lehetőség van kollégák bemutatkozására, az érdeklődők tudnak beszélni a munkatársakkal, élményt kapnak, interaktív esemény, kérdezhetnek közben az érdeklődők, illetve közösségépítő ereje van.

Kiemelnénk, hogy mostanában az online konferenciák, események rendkívül nagy teret nyertek, így idén a vírushelyzet miatt talán érdemesebb ezekben gondolkodni. Egy érdekes témafelvetés sok olyan érdeklődőt vonzhat, akik potenciális munkavállalóink lehetnek. A hazatérő magyaroknak kifejezetten célzott rendezvényeket érdemes felkínálni, ahol kifejezetten az érintett populáció tájékozódhat a hazai lehetőségekről és helyzetről. Technológiai téren nagy teret nyertek a fejlesztői versenyek hazánkban, ezekre általában külföldiek vagy külföldön élő magyarok is kíváncsiak, mérnökök számára inkább ismeretterjesztő vagy vita, kerekasztal beszélgetés lehet érdekes.

Nagyon lényeges azonban, hogy a saját cégünkre szabjuk az eseményeket. Legyünk kreatívak, gondolkodjunk „a dobozon kívül”, találjuk meg a mi cégünk sajátosságait és karakterisztikáját, erre alapozzuk az eseményt. Játékosan vezessük be a jelölteket a kiválasztás folyamatába, első körben érdemes részt venni egy eseményen, majd utána sajátot rendezni. Gyűjtsünk tapasztalatokat másoktól, hallgassunk a szakértőkre, mindenképpen beszélgessünk a résztvevőkkel, hogy kapcsolatot alakítson ki a céggel a jelölt. Tájékoztassuk arról őket, hogy hogyan követhetnek minket és hogyan léphetnek velünk kapcsolatba. Végül érdemes több helyszínen rendezni az eseményeket, hogy több lokációban is legyen lehetősége részt venni az érdeklődőknek.